Kokosový olej

12:50

    

    Kokosový olej je jednou z mála potravin, kterou můžeme nazvat "superpotravina". Nejen, že vám pomáhá shodit váhu, ale také podporuje správnou funkci vašeho trávení, nebo stav vaší pokožky. Jednoznačně má pozitivní vliv na vaše zdraví a je nedílnou součásti paleo diety. Myslela jsem si, že by bylo dobré pořádně rozebrat, proč vlastně a čím přesně je pro nás kokosový olej tak prospěšný. V českých kuchyních se vyskytuje jen velice ojediněle a tudíž mám dojem, že o něm příliš informací nemáme. Alespoň já osobně jsem o jeho vlastnostech a benefitech neměla nejmenší tušení, když jsem s paleo dietou začínala. Ani jsem pořádně nechápala, proč je pro mne vlastně tak dobrý. Zkrátka jsem ho používala, protože mi bylo řečeno, že je pro mé zdraví nápomocný. To mi ale připadá nedostatečné. Takže pojďme se podívat, jaký to zázrak vlastně pro naše zdraví ten kokosový olej je.
 
    Podle mého názoru bychom měli začít od toho, že je ze 2/3 tvořen mastnými kyselinami se středně dlouhým řetězcem  (medium-chain fatty acids, neboli MCFAs). Pokud, stejně jako já, nejste odborník, nejspíš nemáte moc tušení co to vlastně znamená, takže se do toho pojďme ponořit hlouběji.

    K tomu se nám bude hodit představit si i mastné kyseliny s dlouhým řetězcem (long-chain fatty acids, neboli  LCFAs), které jsou nejběžnější u ostatních olejů ze semínek, nebo zeleninových olejů. LCFAs jsou pro naše tělo těžší na rozložení, jelikož pro strávení potřebují speciální enzymy. Čímž způsobují větší nátlak na slinivku břišní, játra a celý náš zažívací systém. Oproti tomu MCFAs jsou menší a jednoduše pronikají do buněk, není tedy zapotřebí žádných nadbytečných enzymů pro jejich rozklad. Jsou tedy lehčeji stravitelné, jelikož tolik nezatěžují váš trávicí systém. Již tady můžeme vidět, jak kokosový olej pomáhá například specificky mě. Jelikož moje nemoc je poruchou trávicího traktu, zařazení kokosového oleje do mého jídelníčku na místo jiných olejů, již celý proces trávení zjednodušuje. Vypadá to jako nepatrná podpora, ale korunka ke korunce a máme milion. 😊

    Další vlastností mastných kyselin s dlouhým řetězcem je například to, že se usazuje ve vašem těle jakožto tuk. Tudíž jestliže je zaměníme za mastné kyseliny se středně dlouhým řetězcem, které podporují metabolismus vašeho těla a tím napomáhají hubnutí, již víme, jak vlastně nám kokosový olej pomáhá hubnout.

    Tím vším ale výhody kokosového oleje nekončí. Měl by být také prospěšný pro naše srdce a pomáhat snižovat riziko kardiovaskulárních onemocnění. Kokosový olej obsahuje zdravé nasycené tuky. Právě ty můžou zvyšovat náš cholesterol. Ale pozor, ten "dobrý" cholesterol. A naopak, napomáhat k přeměně "špatného" cholesterolu na méně nebezpečný. V posledních letech máme velké potíže se srdečními chorobami. Nejhorší na nich je, že většinou zabíjejí potichu a nepozorovaně. Prvním příznakem srdeční nemoci bývá infarkt. Bohužel, 1/3 infarktů končí smrtí. Právě nenasycené tuky jsou primárně zodpovědné za srdeční nemoci, ne ty přírodně objevující se nasycené. Právě zde přichází opět na řadu kokosový olej, který pomáhá normální funkci krevních destiček.

    A jak vlastně používat kokosový olej v kuchyni? Úplně stejně, jako jste doposud používali kterýkoliv jiný. Od doby, co jsem přešla na paleo způsob stravování, máme u nás doma v kuchyni jenom dva oleje. Olivový olej a již mnohokrát zmíněný kokosový olej. Olivový olej je perfektní jako zálivka do salátu. Například šopský salát se lžičkou olivového oleje je, alespoň pro mě, přímo mana nebeská. Mohla bych se po něm utlouct a přitom je tak jednoduchý a rychlý na přípravu. Ale to odbíhám od tématu. Nicméně. K čemu používám kokosový? Ke všemu ostatnímu. Smažím na něm, peču s ním, válím si s ním paleo energetické kuličky. Zkrátka všechno možné.

    Je ale nutno říci, že je nejlepší pro sladká jídla. Například pokud si na něm usmažíte vajíčka, jeho intenzivní chuť se vám do nich, dle mého názoru, opravdu promítne. Jste-li vybíraví jedlíci jako já, tak je mou nejlepší radou doporučit vám dělat slaná jídla na přepuštěném másle, neboli ghí. Samozřejmě to můžete usmažit i na olivovém oleji, který by se ale podle některých názorů na zahřátou pánev nikdy dostat neměl. K tomu ovšem musím podotknout, že pokud se dostanete do domácnosti Středozemního moře, jako například Itálie, nebo Španělsko, nic jiného než olivový olej u nich nehledejte. Několikrát jsem již měla možnost dostat se do domácího prostředí španělských rodin a ať se smažilo co se smažilo, vařilo co vařilo, nebo se dělal kterýkoliv salát, olivový olej zkrátka nemohl chybět! Ani je nenapadlo, smažit na něčem jiném. Tudíž se musím i já přiznat, že smaženým kuřecím prsíčkům na olivovém oleji zkrátka nedokážu říci ne, a co teprve vepřovému masu s česnekem.

    To by bylo asi prozatím všechno. Koukám, že článek je i tak pěkně dlouhý, takže pokud jste dočetli až sem, velice si toho vážím a děkuji vám. Nejspíše vás toto téma opravdu zajímalo. Alespoň mě osobně připadá využití kokosového oleje nesmírně zajímavé a proto jsem se rozhodla napsat ještě jeden článek o tom, jak můžete kokosovým olejem prospět své pokožce. Ještě jednou moc děkuji za přečtení, doufám, že vám článek alespoň trochu pomohl zjistit, co jste potřebovali. Krásný den 😉



You Might Also Like

0 komentářů

Flags courtesy of ITA's
Flags of All Countries used with permission.


Počet zobrazení