Můj začátek s Paleo dietou

12:19

    Zkrátka a dobře, mým malým problémem je Crohnova choroba. Což je autoimunitní onemocnění trávicího traktu. Bojujeme spolu už nějakých 9 let. Roky se mi dařilo držet ji na uzdě, ale v posledních třech letech mi dávala dost zabrat. Krom častých bolestí se přidaly i denní nevolnosti. Nejdříve jsem se ládovala jedlou sodou, což se ale nedá udržovat dlouho, a navíc to moc nepomáhá. Potom jsem objevila Rennie, které mi pomáhalo o něco více. Ale stejně jsem přece nemohla celý svůj život zobat minimálně tři pilulky Rennie denně.

    Léčím se v nemocnici FN Motol a jejich jediným nápadem, co s mými nevolnostmi udělat, bylo dát mě na Nutridrinky. Takže jsem krásně celé dva měsíce nejedla ani nepila nic jiného, než Nutridrink a čistou neochucenou, neperlivou vodu. Ochutnali jste někdy Nutridrink? Žádná mňamka to není. Hlavně psychicky vám začne tak po týdnu úplně hrabat z toho, že nemáte v puse různé chutě, nemáte nic slaného a hlavně nic pevného, do čeho byste si mohli kousnout. Nicméně ani tohle nepomohlo. Cítila jsem se o malinko lépe když jsem je měla, ale stejně jsem si kolikrát musela vzít prášek, protože se mi žaludek stejně zvedal. Byla to jenom nepatrná úleva.

    Co lékaře také velmi bavilo, krom pozorování mých reakcí na Nutridrinky, bylo koukání se dovnitř na Crohna přímo. Během dvou nebo tří let jsem byla na endoskopii asi 4x a výsledek? Pokaždé stejný. Nepatrné zlepšení po 2 měsících na Nutridrincích, nebo vůbec žádné. Další možnost, která mi byla navržena, bylo odebrání kusu střeva. To se mi zdálo v mých 16ti nějak moc brzo. Navíc se mi nelíbilo, že mi pořád chtějí dělat něco se střevem, když můj největší problém byl žaludek (i endoskop ukazoval vředy a jiné zánětlivé podněty v žaludku). Jejich vysvětlením pro to bylo, že by to MOŽNÁ mohlo pomoct i žaludku. Že když se odebere zanícená část střeva, mělo by to nejspíše uklidnit i žaludek. Prosím? Mělo? Nejspíše? Tak s takovouhle vyhlídkou se mi do operace chtělo o to méně. Ještě by se mi někdo hrabal ve střevech úplně zbytečně.

    Dokážete si jistě představit, že po dvou letech denních nevolností a lékařů, opakujících pořád ty samé věci, jsme byly s maminkou již opravdu zoufalé. Nutridrinky, endoskopie, resekce střeva. Tak udělali znovu po nějaké době endoskopii a znovu přišli se stejným výsledkem, resekcí. Takže jsme jednoduše začaly hledat jinde. Maminka našla lékařku, věnující se alternativní medicíně. Jako dítě, které trávilo v nemocnici víc času než vaše babička, jsem k tomu měla dost velkou nedůvěru. Ale co jsem měla dělat? 

    Věc, kterou nám paní doktorka doporučila prakticky hned, jak nás uviděla ve dveřích, byla paleo dieta. Nikdy dřív jsem o tom neslyšela. Říkám si, že její efekt nemohl být placebo, protože byste asi těžko našli někoho, kdo v ten den méně věřil tomu, že to zabere. Jenže - světe, div se! Ono to zabralo! Den ze dne jsem přešla na paleo, protože doktoři s mým jídelníčkem dělali za ty roky horší věci, než že mi "zakázali chleba". A každým dnem jsem cítila zlepšení. Dřív bych nevyšla z domu bez kabelky napěchované prášky na nevolnost, bolest hlavy a podobně. A nyní? Kolikrát i zapomenu, že nějaké takové prášky mám!

    A tak jsem se dostala k psaní tohoto blogu. O paleo stravě ví minimum lidí, hlavně tady u nás. Já osobně jsem si musela hledat recepty na anglických stránkách, díky Bohu za to, že angličtina mi jde, jinak bych byla ztracená. Například maminka by z toho neměla nic. V ČR česky psané blogy o paleu naprosto chybí. Našla jsem snad tři, nebo tak nějak. Z toho jeden již nefungující a jeden spíše založený na e-shopu. A jelikož mě psaní vždycky bavilo, a paleo strava mě také neskutečně chytla, řekla jsem si, proč nespojit příjemné s užitečným. Třeba to někdo ocení. Stejně musím dávat dohromady spoustu receptů sama pro sebe. A jak dlouho mi trvalo, než jsem se zorientovala v tom, co vlastně je a co není paleo? Jak zoufale hledám prodejny zdravé výživy, kde bych mohla nakoupit potřebné ingredience za co nejnižší cenu? Tak si říkám, proč se o to všechno nepodělit?! Snad to pomůže někomu dalšímu. A třeba to i potěší!!

    Jestli jste dočetli až sem, gratuluji a jsem vám moc vděčná 😘 Přeji krásný den! 😊

You Might Also Like

0 komentářů

Flags courtesy of ITA's
Flags of All Countries used with permission.


Počet zobrazení